Levél Malina Hedvighez (Részlet,1-2. oldal)
Mottó: \'Ez a békeszerződés, mint minden elődje, nem egyéb,és nem is lehet más, mint a háború folytatása.\' (Clemenceau)
(Hol van a te hazád Malina Hedvig?)
Szüntelenül keressük múltunkban gyökereinket.
Értelmét keresve küzdelmeinknek.
Kik vagyunk, honnan jöttünk, honnan származunk,
Hol van kitűzve zászlóként közös nagy álmunk?
A területszerző rabló háború, előjogokkal kiket ruház fel?
Az ember nem egyidős magával a földdel.
A nemzet fogalma sem egyidős az emberrel,- később született,
Hiába alkotott kisebb vagy nagyobb tartós közösséget.
Nemzeti határokat így kinek van joga kijelölni,
S anyanyelve miatt embert üldöztetni?
Nemzet támadt rá, mindig nemzetre,
Egész közösségek öltöztek fegyverbe.
A nemzetiségi - gyűlölet gyökerének talán egyik ága,
Meghódítottat belealázni a rabszolgaságba!
Mivel nem értették a \'szomszéd\' nép nyelvét,
Műveltségüket is alábecsülték.
Barbárnak kiáltották ki őket,
Rájuk zúdították gyilkos eszközeiket.
A győzők, - a vesztest rabszolgává tették,
Beszélő szerszámnak hazavitték.
A görögöknél a perzsa háborúk idején
Több ezer perzsa hadifogoly került rabszolgapiacra
Több ezer hadifogoly lett a görögöknél szolga.
Rómában a pun háborúk idején a levegőtlen, szűk bányákban
Pun rabszolgák fejtették az ércet,
S kegyetlen felügyelők hajszájába pusztultak el, - ezrek!
Ura büntetés nélkül bármikor megölhette
A törvény minden betűje védte.
A rómaiak, a legerősebb, a legtehetségesebb rabszolgákat
Gladiátorokká képezték ki.
Amfiteátrum arénájába lökték őket, ott vívták meg öldöklő,
Élethalál küzdelmüket
Mulatságául sok patrícius úrnak, hölgynek.
S akit így megaláznak, ha reménye csillan,
Lándzsája, kardja olykor az önkény ellen villan.
Mint i. e. 74-71-ben, a trák Spartacus lázadás idején
Hiába verte le Crassus, nem is oly könnyedén.
Szörnyű volt a megtorlás. - A Rómába vezető úton,
A Via Appián, hatezer rabszolgát feszítettek keresztre,
A többiek úgy lettek megbélyegezve,
Örökös rabságra lettek kényszerítve.
---------------------------
(Hol van a te hazád Malina Hedvig?)
Szüntelenül keressük múltunkban gyökereinket.
Értelmét keresve küzdelmeinknek.
Kik vagyunk, honnan jöttünk, honnan származunk,
Hol van kitűzve zászlóként közös nagy álmunk?
A területszerző rabló háború, előjogokkal kiket ruház fel?
Az ember nem egyidős magával a földdel.
A nemzet fogalma sem egyidős az emberrel,- később született,
Hiába alkotott kisebb vagy nagyobb tartós közösséget.
Nemzeti határokat így kinek van joga kijelölni,
S anyanyelve miatt embert üldöztetni?
Nemzet támadt rá, mindig nemzetre,
Egész közösségek öltöztek fegyverbe.
A nemzetiségi - gyűlölet gyökerének talán egyik ága,
Meghódítottat belealázni a rabszolgaságba!
Mivel nem értették a \'szomszéd\' nép nyelvét,
Műveltségüket is alábecsülték.
Barbárnak kiáltották ki őket,
Rájuk zúdították gyilkos eszközeiket.
A győzők, - a vesztest rabszolgává tették,
Beszélő szerszámnak hazavitték.
A görögöknél a perzsa háborúk idején
Több ezer perzsa hadifogoly került rabszolgapiacra
Több ezer hadifogoly lett a görögöknél szolga.
Rómában a pun háborúk idején a levegőtlen, szűk bányákban
Pun rabszolgák fejtették az ércet,
S kegyetlen felügyelők hajszájába pusztultak el, - ezrek!
Ura büntetés nélkül bármikor megölhette
A törvény minden betűje védte.
A rómaiak, a legerősebb, a legtehetségesebb rabszolgákat
Gladiátorokká képezték ki.
Amfiteátrum arénájába lökték őket, ott vívták meg öldöklő,
Élethalál küzdelmüket
Mulatságául sok patrícius úrnak, hölgynek.
S akit így megaláznak, ha reménye csillan,
Lándzsája, kardja olykor az önkény ellen villan.
Mint i. e. 74-71-ben, a trák Spartacus lázadás idején
Hiába verte le Crassus, nem is oly könnyedén.
Szörnyű volt a megtorlás. - A Rómába vezető úton,
A Via Appián, hatezer rabszolgát feszítettek keresztre,
A többiek úgy lettek megbélyegezve,
Örökös rabságra lettek kényszerítve.
---------------------------